The only thing weird would be if someone didn't like Mexican food, because I'm making fajitas

Jag fick en liten fråga om Lumenes produkter för känslig hy jag visade upp här. Jag börja använde de i slutet av maj och jag har lite kvar av deras rengöringslotion, så produkterna höll ut i ungefär 3 månader. Det tycker jag är rätt bra ändå. Frågan handlade om att skriva en recension på de produkterna.
Visst kan jag göra det. Jag har haft lite blandade reaktioner till dessa produkter. Det brukar i och för sig alltid hända när man byter produkter, att det tar ett tag för huden att vänja sig vid dem. Huden kan alltså kännas/bli något sämre i början av en ny hudvårdrutin. Vissa fall går huden tillbaka eller blir bättre när den vant sig eller så blir det inte bättre och det märker man inte förrän man har provat produkterna i alla fall under en månad.
Lumene Sensitive Touch Cleansing Emulsion (89 kr på Kicks)
Jag kan börja berätta om mina erfarenheter när det gäller seriens rengöringslotion. De beskriver den som mild och den är anpassad för känslig hy, för alla hudtyper. Eftersom känslig hy inte är en hudtyp utan något man då har kombinerat med till exempel torr hy osv.
Jag tycker denna är väldigt återfuktande och den känns otroligt skön att applicera i ansiktet. Den har heller ingen jobbig doft, för mig är det bättre att använda en parfym eller liknande istället för att trycka in massa dofter i alla produkter man använder. Många gånger är det just doften som gör att huden bli irriterad, och eftersom just denna är för känslig hy är det ett stort plus. Om den skulle innehålla doft skulle det vara en stor paradox att den skulla vara passande för känslig hy.
Jag har känslig hy och denna irriterar inte min hy ett dugg. Den gör huden mjuk och behaglig. Eftersom den är så återfuktande känns det som det tar överhand och den inte gör sitt jobb när det gäller rengöring. Den rengör säkert men jag får ändå känslan av att den inte rengör på djupet. Jag är ofta inte så där jätteintresserad av rengöringslotions då jag ofta får känslan av att jag inte blir riktigt ren.
Och när det kommer till orenheter som finnar och pormaskar finns det bättre alternativ skulle jag tro. Den håller min hy i schack men den hjälper inte till med skyddandet av just det. Det känns som det inte är produktens syfte heller. Eftersom jag är kombinerad och känslig i min hy skulle den passa det, men den skulle passa torr hy bättre tror jag. Därför är den säkert toppen nu när vädret blir kallare och kallare, och luften blir torrare och torrare. Den är definitivt bra till känslig hy.
Positivt
  • Återfuktande
  • Irriterar inte känslig hy (precis som den lovar)
Negativt
  • Känns som den inte gör huden tillräckligt ren
  • Varken hjälper eller stjälper (vilket jag ser som negativt)
Lumene Sensitive Touch Daily Moisture Lotion (165 kr på Kicks)
Den kompliterande hudkrämen, eller ansiktslotionen (det är alltid svårt att böja det ordet tycker jag, borde det inte finnas något svenskt ord?) Den finns som både lotion och kräm, då krämen är något fetare och passar fet hy lite bättre. Jag blev rekomenderad att prova den lättare ansiktslotionen. Denna har jag väldigt svårt att bestämma mig om den är bra eller inte också. Den återfuktar bra, men jag får en känsla (många känslor jag känner nu då!) av att den täpper igen  och låter inte min hud andas, på något vis. Den känns sådär på huden även fast det ska vara den lättare varianten av fuktkräm, den känns väldigt tung.
Den, precis som men rengöringen, låter min hy vara precis likadan som den var innan, den hjälper inte till att göra den bättre men den försämrar inte huden häller. Jag är ganska känslig när det kommer till återfuktare, det är många som inte funkar för mig så denna var väl helt okej. Jag har faktiskt inte så mycket mer att säga om den.
Positivt
  • Återfuktar ganska bra
  • Ganska dryg
Negativt
  • Känslan att den täpper till porerna
  • Varken hjälper eller stjälper (precis som med rengöringen)
Jag kommer nog inte köpa dem igen, mest på grund utav att de inte passade min hudtyp och att det var inte bättre än medelmåtta. De passar nog en torrar hud, och som jag sa tidigare är det bra att satsa på lite fetare produkter till hösten/vintern. Det jag tänkte på också var att jag var ganska nära på att ge upp på dessa produkter, precis i början. Först kändes de superbra, sedan inte alls bra men nu på slutet kändes de helt okej. Jag letar efter något som är mer än okej.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Väldigt bra recension! jag har varit nyfiken på dessa!



Lurigt med svenska ord ibland! Jag hade kört på dagkräm kanske.



Lurigt också med porerna! Avène har flera stycken grymma krämer som både är riktigt återfuktande och lugnande, helt utan att täppa till. De är mycket bra, men lite halvdyra. Jag tar mig friheten att länka till min avene-etikett i url-fältet här! Har en och annan recension hos mig på dem.

2011-09-09 @ 09:25:03
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com/
Postat av: HippiSara

Kerstin: Tack så mycket för tipsen, jag har varit lite nyfiken på deras produkter men inte riktigt vetat vad man ska satsa på! :)

2011-09-09 @ 10:27:44
URL: http://hippisara.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Tack för recensionen! Det låter som man kan hoppa över dessa...

2011-09-09 @ 18:24:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0