This year, we party together, or not at all

Jag pratade med en tjej från klassen om hår och hur mycket man än försöker, blir håret fett med en gång. Jag fick en snilleblixt och tänkte att jag kunde skriva några rader om det här. Jag har kommit i en dålig cikel att jag tvättar håret för att det blir fett, jag tvättar och tvättar men det hjälper inte.
Det som hjälper är att strunta i att tvätta håret och bara tvätta det varannan dag. Varför funkar det? Det kommer jag till, men jag ville bara att ni skulle veta att jag själv har problem med detta. Så, vad säger ni? Ska vi försöka att göra något åt detta tillsammans?
Jag har bara skrivit små inlägg om produkter det senaste, jag har inte haft tid riktigt, vilket är jättetråkigt. Projektarbetet jag jobbar med ska redovisas nästa vecka och det blir väldigt mycket väldigt fort. Nog om det och till ämnet; hår. Det var ett tag sedan jag skrev något om hår, helt ärligt är jag ingen hår-tjej. Jag gör inte mycket med mitt hår mer än att tvätta det. Jag har lagt av med att föna och plattar det så sällan jag kan, använder en massa värmeskydd i så fall. Det är ungefär så mycket jag bryr mig om mitt hår!
Mitt hår i sommras.
Varför blir håret fett?
I kroppen finns ett ämne som heter talg, vilket är en vaxartad-typ av ämne. När det
gäller håret gör ämnet att håret blir "vattentätt", att det tål vatten alltså. Produceringen
av detta ämne påverkas av många saker, inre och yttre. Hormoner och kost, men också
produkter och tvätt. Tvättar man håret för ofta produceras det mer av detta ämne, då
håret behöver vara mer "vattentätt". (Källa)
Vad kan orsakerna vara till fett hår?
Det som jag har haft erfarenhet av är att övertvätta håret leder till att håret blir fetare. När håret tvättas för ofta tror kroppen att för lite olja produceras, då man tvättar bort de naturliga oljorna i håret. "Nej, vart tog all olja vägen? Nu måste vi göra mer!" är hur produceringen av oljor funkar. Detta gäller ansiktet också, övertvätt kan leda till att man förvärrar en redan oljig hy.
Vad kan jag göra för att förhindra fett hår?
Det lättaste åtgärden man kan göra är att sluta tvätta håret ofta, varannan dag räcker och mer än så är dåligt för håret. Lite skit ränsar håret, men seriöst så är det bara att vänja av håret vid att tvättas så pass ofta. Håret kommer då efter ett tag att inte behövas tvättas på grund av att det är för fett.
Men vem vill gå till skolan eller var som helst egentligen med fett hår, vid avänjningsperioden? Det man kan göra är att skippa att tvätta håret på helgerna, sätta upp håret i en tofs, använd torrschampoo eller något i den stilen. Det kommer att löna sig i slutet, tro mig. I sommras vande jag av mitt hår med att bli tvättat varje dag och det gjorde verkligen under. Håret kändes starkare, friskare och fräschare!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hrm, klurigt problem! Jag har extremt torrt hår och tvättar ca var fjärde dag. Om det kniper klarar det sig uppsatt ytterligare en eller två dagar...

2012-03-23 @ 08:04:23
URL: http://skimmerskuggan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0